Weergegevens 29 maart 09:21
Wind­waarschuwing IJsselmeer van het KNMI: zuid 6
Temperatuur bij Hemus:
Lucht 10,6° Water 9,6°
Meer veiligheidsinfo

Voorstel botenplan RV Hemus 2002 -2004

 

2002

Aanschaf  botenplan

Voorstel bestuur

Kostenindicatie

 guldens

Voorstel hearing

Kostenindicatie

 Guldens

skiff, als uitbreiding

Skiff, voor zware roeiers (> 85 kg)

4000

Skiff, voor zware roeiers (> 85 kg)

6000

 

Riemen

750

Riemen

750

C4+, vervanging van de Tissonde

-

-

-

-

 

Jeugd skiff

4000

Jeugd skiff

6000

 

-

 

Jeugd 2X

8000

 

Jeugd riemen 2 stel

1300

Jeugdriemen 4 stel

2600

 

4 -, >90 kg

(2de hands)

10000

 

 

 

Kruithuis van boord naar scull

5000

 

 

 

Botenwagen 

5000

Botenwagen 

5000

 

 

 

2 skiffdragers voor op botenwagen

750

 

 

29500

 

29100

 

2003

Aanschaf  botenplan

Voorstel bestuur

Kostenindicatie

 guldens

Voorstel hearing

Kostenindicatie

 Guldens

Wedstrijd skiff

Wedstrijd skiff

12000

Wedstrijd skiff

12000

 

Riemen

1200

Riemen

1200

C2+, als uitbreiding

-

-

-

-

2X, vervanging van de Andreas. In 2001 vervanging door Kleine Koppel (trainingsboot)

Wedstrijd 2X

16000

Wedstrijd 2X

16000

 

Riemen

1400

Riemen

1400

 

2-, voor zware roeiers

(tweede hands)

8000

2-, voor zware roeiers

(tweede hands)

8000

 

Riemen

900

Riemen

900

 

 

37500

 

37500

 

2004

Aanschaf  botenplan

Voorstel bestuur

Kostenindicatie

 guldens

Voorstel hearing

Kostenindicatie

 Guldens

Skiff, vervanging Kei

Skiff

4000

Skiff

6500

 

Riemen

750

Riemen

750

4+, vervanging Leo

B4+

17000

4+, > 90 kg

22000

 

riemen

1800

riemen

1800

jeugd skiff, vervanging  Bieshaar

 

 

Jeugd skiff

6500

Jeugd 2X, vervanging Watergeus

Jeugd 2X

8000

 

 

 

Riemen

1300

 

 

 

 

35300

 

37550

 

De genoemde prijzen zijn indicatief. Afhankelijk van de prijs-kwaliteit verhouding waarvoor we uiteindelijk kiezen zullen de prijzen variëren.

 

Toelichting Algemeen

De komende jaren hebben we twee lopende contracten; huur wherry KNRB en Amersfoirde (8+) DRQ. De kosten van deze twee contracten behoren toe aan het botenfonds. De totale kosten zijn hiervan ƒ 2000,= (€ 907).

 

Verder moesten voor ’t Sasje en Kleine Koppel nog riemen aangeschaft worden. Deze kosten, ƒ 3350,= (€ 1.520) komen ook ten laste van de begroting van 2002.

 

Het bestuur dit jaar reeds aangegeven op de begroting van 2002 een bedrag van ƒ 5000,= (€ 2270) te reserveren voor een botenwagen. De kosten van een botenwagen zijn ƒ 10000,= (€4540), de tweede ƒ 5000,= (€ 2270) zal door middel van sponsering ingebracht moeten worden.

 

Als bestuur willen we voorstellen om ook binnen de aanschaf van de boten te standaardiseren.  Op dit moment hebben we nog geen voorkeur uitgesproken. We stellen voor om bij een aantal botenbouwers (Schellerbacher, Bootsbouw Berlin, ?, ?) een offerte aan te vragen voor de uiteindelijke voorgestelde aanschaf en op basis van prijs-kwaliteit en ervaringen van andere verenigingen een keuze te maken.

 

Te besteden budget voor de komende jaren:

2002: ƒ 35.500 2003: ƒ 40.000 2004: ƒ 45.000

 

De belangrijkste wijzigingen in de voorstellen zijn de boten die we willen aanschaffen voor de jeugd. We hebben in het afgelopen jaar besloten om de jeugd een volwaardige plaats te geven binnen de vereniging. We hebben geconstateerd dat de jeugd en de coaches zeer gedreven aan de slag zijn en dat het eerste blik reeds is getrokken.

 

2002:

Voorstel bestuur:

·          De geplande skiff wordt aangeschaft.

·          Daarnaast willen we een goede jeugd skiff en 1 stel extra jeugdriemen. Eén jeugdboot heeft op dit moment geen eigen riemen.

·          De geplande C4+ willen we niet aanschaffen.  De reden om de Tissonde niet te vervangen is dat er de afgelopen jaren nauwelijks in deze boot is geroeid en de kwaliteit nog dusdanig is dat deze nog jaren mee kan.

·          Op dit moment is er geen boot binnen de vereniging is die geschikt is voor zware roeiers (> 90 kg). Kruithuis is volgens leden bedoeld voor lichte roeiers. De reden dat gekozen wordt voor een tweede hands 4- is dat dit nummer zeer goed voldoet voor trainingen.

·          Omriggeren Kruithuis als extra aanvulling op het scull materiaal

·          De botenwagen wordt pas aangeschaft als een minimaal even groot bedrag wordt ingebracht vanuit sponsorgeld. Verder stellen we voor om twee skiff-dragers aan te schaffen/maken voor op de botenwagen. Mocht meer geld binnengehaald worden stellen wij voor om het van het gereserveerde bedrag uit het botenplan af te trekken en dit weer ten goede te laten komen van het materiaalbudget.

 

Voorstel hearing:

·          De geplande skiff wordt aangeschaft.

·          Daarnaast willen we een goede jeugd skiff en een jeugd 2X inclusief  1 stel extra jeugdriemen. Eén jeugdboot heeft op dit moment geen eigen riemen.

·          De geplande C4+ willen we niet aanschaffen.  De reden om de Tissonde niet te vervangen is dat er de afgelopen jaren nauwelijks in deze boot is geroeid en de kwaliteit nog dusdanig is dat deze nog jaren mee kan.

·          De Kruithuis blijft boordboot

·          De botenwagen wordt pas aangeschaft als een minimaal even groot bedrag wordt ingebracht vanuit sponsorgeld. Verder stellen we voor om twee skiff-dragers aan te schaffen/maken voor op de botenwagen. Mocht meer geld binnengehaald worden stellen wij voor om het van het gereserveerde bedrag uit het botenplan af te trekken en dit weer ten goede te laten komen van het materiaalbudget.

 

2003:

Voorstel bestuur en hearing:

·          De wedstrijd skiff zal worden aangeschaft en worden voorzien van riemen die behoren in een wedstrijd boot. Van welke botenbouwer deze afgenomen zal worden, zal op een later tijdstip worden bepaald.

·          De vervanging van de Andreas is reeds gerealiseerd in 2001. De vloot zal echter uitgebreid worden met een wedstrijd 2X.

·          De uitbreiding van de vloot met een C2+ lijkt ons niet zinvol. Gezien het zeer geringe gebruik van de Egbert Bok, De Egbert Bok is nog van een dusdanig kwaliteit dat deze nog jaren mee kan.

·          We stellen voor de boordvloot uit te breiden met een 2- voor zware heren (>90 kg). In eerste instantie een tweede hands, maar mocht de mogelijkheid zich voor doen en het budget voldoende zijn zal een nieuwe worden aangeschaft.

 

2004:

Voorstel bestuur:

·          De Kei zal vervangen worden door een nieuwe skiff, zoals het botenplan aangeeft.

·          De 4+ (Leo), welke nooit in de vaart is geweest per direct in de verkoop en  vervangen door een B4+, (>.90 kg). Hiermee willen we twee doelen dienen: (1) trainingsboot en (2) ovegangsboot vanuit C

·          De geplande jeugd skiff wordt aangeschaft ter vervanging van de Bieshaar.

·          De geplande jeugd 2X wordt aangeschaft ter vervanging van de Watergeus.

 

Voorstel hearing:

·          De Kei zal vervangen worden door een nieuwe skiff, zoals het botenplan aangeeft.

·          De 4+ (Leo), welke nooit in de vaart is geweest per direct in de verkoop en  vervangen door een 4+, (>.90 kg).

·          De geplande jeugd skiff wordt aangeschaft ter vervanging van de Bieshaar.

 

Water kouder dan 15 graden?
Als je omslaat dreigt koude-shock en onderkoeling. Denk na over de risico's. Lees de aanbevelingen!
Wind en temperatuur
Weergegevens 29 maart 09:21
Wind­waarschuwing IJsselmeer van het KNMI: zuid 6
Temperatuur bij Hemus:
Lucht 10,6° Water 9,6°
Rood licht = algeheel roeiverbod
Oranje licht = roeien toegestaan tot de hoogspanningslijnen als er bij Hemus geen golfslag is
Veiligheid
Lees hier wanneer er een vaarverbod is.
  • windwaarschuwing 8 of meer voor KNMI-regio IJsselmeer
  • bij windwaarschuwing 7: roeien toegestaan tot hoogspanningslijn als er geen golfslag is bij Hemus
  • temperatuur bij de loods 0 graden of lager
  • drijfijs, hoe weinig ook
  • dichte mist
  • onweer
  • van zonsondergang tot zonsopgang
In al deze gevallen is er een vaarverbod, ook als er geen bordje hangt, en ook als het stoplicht niet brandt.
Verder: alleen roeien als je dat na kennis genomen te hebben van de Checklist Veilig Roeien zelf verantwoord vindt.
Fel-oranje of fel-gele kleding is verplicht voor stuur/slag en boeg.
Omgeslagen? Ga zo snel mogelijk naar de kant. Gebruik de boot evt. als drijflichaam. Soms kun je inklimmen, leer hoe je in de boot moet klimmen.
Lees ook de veiligheidsinformatie van de KNRB.
Neem in de boot altijd een mobieltje mee met daarin Hemus (033 466 9860), clubhuis Baarn (035 541 3216) en brandweer (033 469 4000).
Bij echte nood - onderkoeling, verwondingen en erger: 112 bellen.

Onveilige situatie?
Laat het ons weten: veiligheid@hemus.nl.
Trek je het gebeuren je persoonlijk aan, mail dan aan de vertrouwenscontactpersoon.
Onweer(swaarschuwing)?
Bij onweer of dreigend onweer geldt altijd een algeheel roeiverbod. Houd hiervoor zelf de verwachting in de gaten.
Drukte op het water
Blijf ver van gemotoriseerde scheepvaart af. Rondmaken, stilliggen alleen op veilige plekken, dus niet in bochten e.d. Hou goed stuurboordwal. Anticipeer!
Let altijd op: op pontons, werkschepen en vrachtvaarders. Kijk vaak om!
Bij Hemus geldt een algeheel parkeerverbod.
Webcam
Het weer
1 buienradar
2 meer weer hier
Twitbook
Hemus twittert soms en zit op facebook.
KNRB-cursussen
De KNRB biedt opleidingen tot roei-instructeur. Wil je meedoen, meld je dan aan bij roeischool@hemus.nl. Als je minstens twee jaar instructie gaat geven, betaalt Hemus je cursusgeld.