Aan het
College van Burgemeester en Wethouders
van
Amersfoort
Postbus
4000
3800 EA
Amersfoort
Betreft:
reactie op voorontwerp structuurplan Maatweg
Amersfoort,
10 maart 2003
Geacht
College,
Amersfoort
– Waterstad is de samenwerking van de Amersfoortse waterpartijen op het gebied
van watersport, recreatie en toerisme. Wij zijn een samenwerkingsverband van
zowel ondernemers als verenigingen. In onze samenwerking bundelen wij de
belangen van 1500 Amersfoortse watersporters en ca. 45.000 toeristen die de
grachten van de stad en de rivier de Eem bezoeken.
Het voorontwerp structuurplan Maatweg geeft ons aanleiding om
opmerkingen te maken over 1) de plaats
van de watersport in Amersfoort, 2) de herkenbaarheid van het gebied, 3) de veiligheid in het gebied en 4) de
ecologische zone. Hieronder zijn de punten stuk voor stuk uitgewerkt. Aan het
slot van deze brief verzoeken wij u om het plan te heroverwegen.
1. Plaats van de watersport in Amersfoort
Veel
Amersfoorters doen aan watersport, maar slechts een klein deel daarvan kan dat
doen in de eigen stad. De reden hiervoor is het gebrek aan voorzieningen.
Terwijl de stad gegroeid en gegroeid is, is een aantal voorzieningen die stads-
en soms zelfs regiodekkend zijn daarbij achter gebleven. De watersport is daar
zeker één van de voorbeelden van. Wij merken dat dagelijks aan den lijve: onze
wachtlijsten zijn ongeveer even groot als onze ledentallen. Wij pleiten er dan
ook al lange tijd voor om de watersport voor de eigen inwoners vaste voet aan
de grond te geven. Tevergeefs tot nu toe:
§
De
Eemhaven zou een gezellig haventafereel moeten gaan bieden. Wij hebben
voorgesteld om de havenvoorzieningen in de winterperiode te laten gebruiken
door Amersfoorters en in de zomerperiode voor passanten. Besloten is de haven
alleen voor passanten (en een enkele bewoner) te laten gebruiken. Resultaat:
geen levend havenbeeld, maar een haven die 8 maanden per jaar leeg is.
§
In de
Eemhaven zou het bestaande havenbeeld worden doorsneden door de aanleg van een
brug. Wij hebben bepleit dat die achter het Spijkertje in de Eemhaven geplande
voetgangers/fietsbrug op die plaats zou vervallen, nu de snelfietsroute van de
noordelijke wijken naar de noordingang van het station daarvan geen gebruik zal
maken; en zonodig die brug te laten aansluiten aan de spoorbrug, om de hinder
van een extra brug in de havenkom voor de schepen te vermijden. De brug blijft
echter een hardnekkig gegeven en wij begrijpen dat niet.
§
Wij
hebben er voor gepleit om de plannen voor het Valleikanaal, Maatweg en Eemhaven
op elkaar te laten aansluiten. Om voor ons onduidelijke redenen is dat niet
gebeurd
§
In
reactie op diverse plannen hebben wij gepleit voor een integrale visie op de watersport,
we hebben aangegeven dat de watersport een aanspraakpunt mist: Tot op heden
hebben wij geen reactie hierop ontvangen.
In de
voorbereiding op de plannen voor realisatie van het ziekenhuis aan de Maatweg
hebben de Amersfoortse watersporters al in 23 januari 2001 in de toenmalige
raadscommissie Financiën, Planeconomie en Cultuur aangegeven dat de belangen
van watergebruikers onvoldoende zijn opgenomen in de plannen. Ondanks de
instemmende woorden van de wethouder, de heer De Man, ‘wij nemen de watersport mee in het plan’, zien wij hier weinig
van terug.
Amersfoort
zegt een waterstad te willen worden, kijk naar de promotie van de grachten,
kijk naar Laakstad, maar de eigen watersporters houden het hoofd maar net boven
water. Weer eens pleiten wij voor een
integrale visie op de watersport die één van de bouwstenen kan vormen bij de
ontwikkeling van de stad.
2. Herkenbaarheid
van het gebied
In het
voorontwerp structuurplan is aangegeven dat het gebied schaalloos en
onherkenbaar is en dat de –romantische- gebouwen zich afkeren van de weg. Het
gebied maakt volgens het plan een gesloten en in zichzelf gekeerde indruk. Deze
conclusie ondersteunen wij maar voor een deel. Want wanneer u het gebied eens
bekijkt vanaf het water zult u zien dat onze terreinen en gebouwen juist
activiteit en openheid en uitstralen; een kenmerkende watersport-gezelligheid.
Naar ons idee is vooral het perspectief waarmee gekeken is onjuist. Watersport
is op het water gericht en heeft naar die kant een uitnodigend karakter.
Toch
willen wij meedenken met uw voorstel om het gebied vanaf de landzijde een meer
uitnodigend karakter te geven. De oplossing is niet eenvoudig: De ruimte is
beperkt en het gebied wordt negatief beïnvloed door de vreemde ligging van met
name de Maatweg.
Hoe
zouden we meer openheid kunnen creëren?
§
Gebouwen
die open zijn naar twee zijden komen ons niet aantrekkelijk voor. Een soort
doorzon-watersportvoorziening vinden wij moeilijk voorstelbaar.
§
Zouden we
dan meer op het land dan op het water gericht moeten zijn? Naar ons idee niet:
water is onze natuurlijke oriëntatie, die is goed en kan behouden blijven.
§
De
oplossing: Naar ons idee moeten niet onze gebouwen, maar het water beter
ontsloten worden. Wanneer het water van de Eem beleefd kan worden, zal de omgeving
ook een heel andere sfeer ervaren en wordt zo beter gebruik gemaakt van wat er
al is.
Een
tweede punt met betrekking tot herkenbaarheid is dat de entree van het gebied
onvoldoende kwaliteit heeft. Dat onderstrepen wij. Jammer dat u daarna alleen
ingaat op de entrees over land en de waterentree vergeet. Wie over de Eem de
stad in komt (en dat zullen over een paar jaar volgens uw plannen vele
passanten en recreanten zijn) ziet aan de zuidzijde een versleten
industrieterrein met dito kades en aan de noordzijde een groene wal, met daarin
een ziekenhuiscomlex met een ‘dove’ gevel gericht naar de rivier. Als er iets
schaalloos en onaantrekkelijk is, is het wel deze belangrijkste waterentree van
onze stad. ‘Kijk naar het noorden’,
roepen wij onze bezoekers toe, ‘zometeen wordt het weer aardiger.’
Zou het
niet mooi zijn als ook vanaf het water de stad zich aankondigt. Hemus,
Waterlijn en Amersfoortse Reddingsbrigade hebben een plan ontwikkeld dat een
vriendelijk welkom toeroept aan bezoekende watergebruikers.
3. Veiligheid
van het gebied
In de
plannen wordt gesproken over de noodzaak tot onthekking van het gebied. Wij
zouden met u willen dat hekken niet nodig waren. De realiteit van elke dag is
echter dat een goede afscheiding bittere noodzaak is om inbraak en vernieling
te voorkomen. Bij ieder van ons is vaak ingebroken. Bij Hemus heeft dat zelfs
geleid tot brandstichting van het clubgebouw. Het is niet voor niets dat wij
die hekken hebben. We hebben ervaren dat deze voorzieningen voldoen; de
inbraken en pogingen daartoe zijn drastisch afgenomen.
Onthekking
kan alleen als dat niet ten koste gaat van de veiligheid van onze bezittingen
4. Ecologische
zone
De
ecologische zone van randmeer tot Valleikanaal is in een strook langs de Eem
geprojecteerd. In deze zone zijn nu
alle watersport-voorzieningen van de stad gevestigd. Hoewel wij met u van
mening zijn dat stadsecologie altijd bestaat uit het zoeken van compromissen
vinden wij de door u voorgestelde ligging niet optimaal. Onze natuurlijke
oriëntatie is naar het water toe, u vraagt een beweging van het water af. Zo
stelt u voor bij de Eemkruisers de Eemkade te verruigen. De vereniging zou zich
meer landinwaarts, dus van het water af, moeten terugtrekken. Het realiseren van een ecologische zone in
een strook die al sterk onder ruimtedruk staat (zie bijvoorbeeld onze
groeipotentie) zal niet eenvoudig blijken. Let wel: wij zijn niet tegen natuur
en natuurontwikkeling, maar de ordening die nu wordt voorgesteld is niet
logisch. Wij denken dat dat beter kan.
Bovendien
spreekt het plan zichzelf tegen. U stelt u dat toekomstige watersportplannen
zich niet verhouden met de grote ecologische druk op het gebied, en tegelijk
wilt u de kern van de ecologische zone nota bene precies over de kern van de
bestaande watersport heen realiseren!
En dat terwijl bovendien bij bestaande voorzieningen nog minder
mogelijkheden zijn voor aanpassing aan natuurwaarden dan nieuwbouw.
Het
verweer dat deze strook verplicht wordt gesteld vanuit de provincie overtuigt
ons niet. Het provinciale plan kan niet anders dan een plan op hoofdlijnen
zijn. Een andere route, waarbij een gelijkwaardige verbinding tussen Eem en
Valleikanaal wordt gerealiseerd zou toch ook door de provincie geaccepteerd
worden?
Op de
inspraakavond voor huurders hebben wij gevraagd of een land-ecologische
verbindingszone persé gekoppeld moet zijn aan een zone voor water-ecologie.
Hierop is ontkennend geantwoord. Op de algemene inspraakavond heeft de
ontwerper van VHP, de heer Luc Wallys, aangegeven dat weliswaar de strook langs
de Eem als ecologische verbindingszone is getekend, maar dat in feite de hele
groenzone als zodanig functioneert.
Met deze
gegevens in de hand hebben wij een alternatief
geformuleerd dat uitgaat van een andere geleding van ecologische
en gebruiksfuncties. Door deze geleding komen beide functies beter tot hun
recht. Toelichting:
Vanaf het
gebied de Schans worden de ecologische land – en de waterverbinding gesplitst.
Hierbij wordt maximaal gebruik gemaakt van de kwaliteiten die al aanwezig zijn.
Achter de watersportvoorzieningen wordt een ecologische zone gerealiseerd. In
die zone wordt ook een natte ecologische zone gemaakt, die aansluit op de te
ontwikkelen oude Eemloop. De watersportvoorzieningen richten zich meer op het
water. Vanaf de Schans wordt een ecologische passage gemaakt onder de Maatweg
door, vergelijkbaar met de passage die nu elders aan de Maatweg ook al is
gerealiseerd. De ecologische verbinding gaat verder door de bestaande
groenstructuur en sluit aan op het Valleikanaal. De watersportvoorzieningen
krijgen wel een groene aankleding (kijkgroen) maar een minder sterke
ecologische nadruk.
Kort
gezegd: wij stellen voor het ecologische accent te verleggen van Eemoever naar
bestaande groenstructuur en de te realiseren oude Eemloop.
Voordelen:
§
Het is logischer: het sluit aan bij de al
aanwezige natuurlijke groenstructuur en sluit bovendien aan bij de oriëntatie
van de bestaande watersport en kan hen toekomst- perspectief bieden.
§
Het is goedkoper: in plaats van ecologische
passages te moeten maken langs achtereenvolgens een jachtwerf, een
roeivereniging, een haven, een brug, een kanovereniging, een scoutingclub, een jachthaven, een brug en vervolgens een
stuw, hoeft er maar één onderdoorgang (volgens een beproefd model!) aangelegd te
worden.
§
Het biedt
meer natuur: de nieuwe natte
ecologische zone zal waardevoller kunnen zijn dan de Eem, omdat de
waterkwaliteit beter is.
§
De watersport krijgt het perspectief dat het verdient.
Het huis voor de watersport kan worden gerealiseerd.
§
Het biedt
meer draagvlak. Ook de bewoners
van de Kop van Schothorst hebben gepleit voor behoud van het groen ter plaatse.
Door dit groen een ecologische inrichting te geven is dit behoud gewaarborgd.
5. Heroverweging
De
deelnemers in het Platform Amersfoort-waterstad staan positief tegenover het
plan voor het ziekenhuis aan de Maatweg èn een goed functionerende ecologische
verbindingszone tussen Eemvallei en Valleikanaal. Wij vinden echter dat daarin
tevens goed functionerende voorzieningen passen voor watersport en
waterrecreatie. Wij maken er bezwaar tegen . dat die belangen en behoeften van
Amersfoorters, juist in dit plangebied niet zijn meegewogen.. Als die behoeften
al NIET gerealiseerd konden worden in de Eemhaven en ook NIET in dit plan
Maatweg (en NIET in Coelhorst!), dan wordt het vrijwel onmogelijk om de
aspiratie om Amersfoort een waterstad te laten blijven, ook wáár te maken!
De
mondeling uitgesproken conclusie dat er in dit plangebied géén ruimte is voor
het Huis van de watersport, vinden wij niet duidelijk terug in het voorontwerp
structuurplan. Op p. 9 staat een algemene formulering (Voor verdere uitbreiding
van de recreatieve functies is om die reden geen plek), wij vragen ons af hoe
zich dat verdraagt met de haalbaar geachte verhouding tussen ecologie en
recreatie (50/50 tot 60/40; zie p. 29). Wij hebben de indruk dat de
toegankelijkheid en de parkeerdruk van het Huis van de watersport te zwaar is
ingeschat (bijv. 800 parkeerplaatsen ipv de door ons aangegeven maximaal 80
tegelijkertijd). Wij zijn niet tegen een onderzoek naar mogelijkheden voor het
Huis van de watersport aan de andere oever, maar verwachten daarvan op korte
termijn geen oplossing.
Het niet
meewegen van belangen van watergebruikers in het plan Maatweg verbergt een
groot risico in zich, namelijk dat er straks voor de ambities van Amersfoort
(letterlijk) geen ruimte meer zal blijken te zijn.
Tenslotte
vinden wij dat onze alternatieven niet goed zijn onderzocht, althans wij hebben
dat niet mogen ervaren.
Hoogachtend,
Kanovereniging
Keistad Amersfoortse
Reddingsbrigade Stichting
Waterlijn en
Stichting
Eemlijn
M.
Pouwels S. van
den Haak H.
Gerlings
’t
Vrouwezand Roeivereniging
Hemus De
Eemkruisers
M.
Spijker F.
Tibben H.
de Jong
Jachtwerf
de Eem Zeeverkenners
Karel Doorman jachthaven de Stuw
B.
Elzenaar B.
van den Hoef E.
Boers
Bijlage:
Alternatief voorstel van Amersfoort Waterstad