Weergegevens 7 juni 03:16
Wind­waarschuwing IJsselmeer van het KNMI: geen
Temperatuur bij Hemus:
Lucht 12,3° Water 17,2°
Meer veiligheidsinfo
Roeivereniging Hemus, De Amersfoortse Reddingsbrigade en Stichting Waterlijn slaan de handen inéén in hun zoektocht naar een nieuwe huisvesting. Door samen te werken wordt efficiënt met ruimte omgegaan, is er een ruimere financiële spankracht en zijn er betere mogelijkheden om een aantrekkelijk gebouw te plaatsen, de waterentree van de stad waardig. Graag stellen wij ons aan u voor.

Hemus

ARB

Waterlijn
Roeivereniging Hemus is nu elf jaar jong. Ze is de grootste watersportvereniging van Amersfoort. Hemus verwacht de komende jaren te groeien tot ca. 800 leden in alle leeftijdsgroepen. Hemus huurt een loods op het terrein van Elzenaars Jachthaven en heeft een provisorisch houten clubhuis. Het terrein, de botenloods en ook het clubhuis worden te klein om de verwachte groei, die meeloopt met de groei van de stad, te kunnen opvangen. In 'Een plek met toekomst' heeft Hemus aangegeven wat ze zoekt. De Amersfoortse Reddingsbrigade is al meer dan 80 jaar actief in en rond Amersfoort. De vereniging heeft zo'n 275 leden en een behoorlijke groeipotentie. De ARB organiseert zwemmend redden (in zwembaden) en varend redden (op de Eem). De ARB heeft behalve een sportieve functie ook een functie van algemeen belang. De ARB zet zich in bij evenementen op of rond het water, denk aan de Sinterklaasintocht. De ARB heeft geen eigen locatie. De ARB zoekt instructieruimte en een boothuis aan het water zodat de jeugd eigenhandig kan trainen zonder steeds door ouders gehaald en gebracht te hoeven worden. De Stichting Waterlijn is in 1996 gestart. Jaarlijks vervoeren de waterlijnboten ruim 40.000 toeristen door de stad. Daarmee is deze voorziening een grote trekpleister voor de stad geworden. Waterlijn wordt volledig gedreven door oudere vrijwilligers. In totaal zijn nu 100 vrijwilligers actief in de Stichting. Waterlijn heeft een eigen locatie in de stad en ook een plek waar boten worden gestald, maar ze zoekt nog een locatie waar in de wintermaanden boten kunnen worden onderhouden.

Toelichting op de inrichtingsschetsen
Hemus, Waterlijn en ARB zoeken een locatie aan de Eem. Waterlijn om bereikbaar te zijn vanuit de stad, de ARB om makkelijk reddingsboten te water te kunnen laten en Hemus om te kunnen roeien. Hemus is daarbij vanwege bereikbaarheid vanaf land en water en vanwege veiligheid beperkt tot een locatie die ligt tussen de Isseltbrug en de Driesluizenbrug. Beide oevers, de Isselt-zijde en het terrein Maatweg zijn bekeken. Wij hebben vijf inrichtingsschetsen gemaakt; vier die betrekking hebben op de locatie Maatweg, en één die betrekking heeft op de locatie Isselt. De vier Maatwegvarianten hebben wij in drie namen samengevat: Waterwarande, Nieuw Amersfoorts Peil en Eemdijk. De variant Eemdijk kent twee schetsen: een accommodatie ter hoogte van de huidige locatie van Hemus en één direct aansluitend op het terrein van het ziekenhuis.

Een doorbraak?
Bij de varianten 'Nieuw Amersfoorts Peil' en 'Waterwarande' wordt in de bestaande dijk van de Grebbelinie een doorgang gemaakt. Dit lijkt een rigoreuze en niet direct voor de hand liggende ingreep. Daarom willen we graag toelichten waarom we een doorsteek zien als een haalbare variant:
Het idee voor herstel van een oude Eemloop betekent ook dat door de dijk moet worden gebroken. Dit plan sluit daar dus bij aan;
Meer dan bij het bouwen in, op of aan de dijk, wordt bij een doorbraak de Grebbelinie als doorlopende lijn in het landschap behouden. De tekeningen geven hiervoor een beeld;
Wanneer de doorbraak wordt gecombineerd met de aanleg van een dynamisch droog/nat natuurgebied, ontstaat een uniek terrein met waarde voor zowel natuur als recreatie. De Eem kent een niveauverschil van ca 0,80 m. Dit niveauverschil wordt voor het leeuwendeel bepaald door wind. Deze kenmerkende dynamiek, die op de gekanaliseerde Eem nauwelijks kan worden beleefd, zou in een glooiend gebied intensief waargenomen kunnen worden en leiden tot dynamische natuur;
Veiligheid op het water. Er wordt een sterke toename in vaarverkeer verwacht (zie onder andere de gemeentelijk plannen voor de Eemhaven). Wanneer, hoe beperkt ook, een nieuw wateroppervlak wordt gecreëerd kan manoeuvreren en aanleggen voor de kleine watersport in rust gebeuren.
Kosten: de kosten voor deze variant zullen meevallen. De huidige beschoeiing is van een dermate slecht kwaliteit dat deze zowiezo zal moeten worden vervangen de komende jaren. Sloop en aanleg mogen dus niet worden toegerekend aan dit plan. De investeringen voor ecologie zijn al voorzien in het plan van de groen-blauwe structuur. De bestaande terp naar de Driesluizenbrug (Bunschoterstraat) kan met enige aanpassing dienst doen als deel van de achtervang-waterkering.

Isselt
watersportklein04.jpg Een drijvend botenhuis, gelegen in de bestaande insteekhaven. De bestaande kades zijn verlaagd en het wateroppervlak vergroot zodat een open ruimte en open blik op de accommodatie ontstaat en onveilige nissen en hoeken worden voorkomen. De accommodatie wordt omgeven door zware bedrijvigheid. Deze bedrijvigheid (betonfabrieken, bouwmaterialen, electrotechniek) verhoudt zich slecht met een sportfaciliteit. De accommodatie sluit niet aan bij een pad langs de Eem. Ook is er geen visuele aansluiting bij de Eem. Deze locatie en inrichting hebben niet onze voorkeur

Nieuw Amersfoorts Peil
peilklein02.jpg Drijvend botenhuis dat meegaat met het peil van de Eem: het Amersfoortse peil. De geopende Eemdijk gaat over in een plas met een flauw talud. De grootte van de plas wordt bepaald door het waterpeil. De gronden zullen door het peilverschil van de Eem regelmatig onderlopen of juist droogvallen. Hierdoor zal er een bijzondere natuurlijke dynamiek ontstaan met ruimte voor bijzondere planten. Het gebouw van de watersport ligt met de achterkant naar het ecologisch waardevolle gebied en schermt het af. Het wandel en fietspad lopen om de plas heen. Het plan kan gecombineerd worden met het ziekenhuis.

Waterwarande
waterwarandeklein05.jpg Een Botenhuis gelegen aan een plas waarbij het water gekeerd wordt door het talud van de Bunschoterstraatweg en de kade van het ziekenhuisterrein. De geopende Eemdijk wordt verbonden door een brug ten behoeve van het fiets- en wandelpad langs de Eem. Deze brug gaat over de botensteiger naar de overzijde. Vanaf de brug en vanuit het clubhuis is er zicht op op de Eem. De vlonders zijn drijvend en scharnierend verbonden met het botenhuis. Vanaf de Bunschoter-straatweg is er een fraai uitzicht op de plas en de bebouwing. Hoewel niet getekend, biedt het plan volop mogelijkheden om aan te sluiten op de oude Eemloop.

Eemdijk
eemdijkklein01.jpg Dit plan omvat twee schetsen. In beide is het waterporthuis vrij traditoneel in de Eemdijk gebouwd, op verschillende plaatsen. De Eemdijk is in dit plan van een knik voorzien waarbij ook het botenhuis als waterkering dienst doet. Wandel- en fietspad lopen om het botenhuis langs het ziekenhuis en door de weide c.q. het gebied van de Schans. De vlonders zijn drijvend en scharnierend met het botenhuis verbonden en gelegen in het door de knik omsloten wateroppervlak. Het wandel- en fietspad moeten achter het watersportgebouw langs.

Argumenten Maatweg

Argumenten Isselt
Identiteit. De al aanwezige watersportaccommodaties liggen op de Noordoever van de Eem. Een nieuwe accommodatie versterkt het watersportprofiel op deze oever.
Ruimte. Er is op zich voldoende ruimte, maar deze moet wel gedeeld worden met andere functies, zoals bijvoorbeeld ecologie. Dit vraagt een slimme inrichting.
Sociale veiligheid. Wij hebben veel jeugdleden. Zij zullen ook 's avonds sporten of instructie krijgen. Het terrein in de nabijheid van het ziekenhuis kan zo worden ingericht dat het veilig is.
Ruimtelijke kwaliteit. Aan de Maatwegzijde van de Eem is, zo blijkt uit het Programma van Eisen, behoefte aan een uitnodigende entree, zeker als er ook nog een ziekenhuis wordt geprojecteerd met een 'dove gevel'. Een watersportgebouw van hoge ruimtelijke kwaliteit (zie referentiebeeld) kan die uitnodigende entree bieden.
Toegevoegde waarde: voor de zorgvoorzieningen in een parkachtige omgeving kunnen wij een toegevoegde waarde bieden door het bieden van nevenfuncties, denk bijvoorbeeld aan een theehuis. Onze watersportverenigingen bieden visueel vermaak. Het is aardig om naar bewegende boten te kijken. Op een industrieterrein wordt dat niet zo ervaren, maar in de nieuwe parkachtige omgeving van het ziekenhuis is dit een factor die telt.
Bezonning. Een gebouw aan de noordzijde van de Eem biedt een zonnige blik op de Eem en nodigt uit, om bijvoorbeeld al vroeg op het terras plaats te nemen. Zo ontstaat een uitnodigende ambiance.
Identiteit. Sport op de Isselt leidt tot een verrommeling in functies. Deze sportvoorziening zou de enige zijn op het bedrijventerrein. Er is geen ruimtelijke of fysieke aansluiting met de andere watersportaccommodaties.
Ruimte. Rond bestaande haven onvoldoende terreindiepte aanwezig. Voor Hemus betekent dit dat de landlocatie geen oplossing biedt. Dit betekent dat alleen de insteekhaven zélf als locatie geschikt gemaakt zou kunnen worden door het realiseren van een drijvende accommodatie.
Sociale veiligheid. Een industrieterrein is 's avonds en in het weekend behoorlijk desolaat en onveilig. Het verlagen en verleggen van de kade en verbreden van de haven kan een oplossing bieden.
Ruimtelijke kwaliteit. Een watersportgebouw kan in haar eentje tussen de andere, grote gebouwen niet zoveel toevoegen. De Isselt is en blijft een industrielocatie.
Toegevoegde waarde: Voor de bedrijven op de Isselt heeft de watersportaccommodatie geen toegevoegde waarde, eerder een negatieve waarde doordat de kleine recreatieboten en de vrachtboten in elkaars vaarwater komen.
Toekomstwaarde: Een drijvend complex heeft gevolgen voor keuzes over het toekomstig gebruik. Uitbreiding van de havenfaciliteiten voor beroeps- en recreatievaart worden daarmee onmogelijk.
Bezonning. Een beschaduwd gebouw aan de zuidzijde van de Eem zal een niet een aantrekkelijke ambiance kunnen vormen, voor zover de omgeving daartoe zou uitnodigen.

Locatievoorkeur
Op grond van deze argumenten hebben Waterlijn, Hemus en Reddingsbrigade uit de twee zoekgebieden Isselt en Maatweg een sterke voorkeur voor het gebied Maatweg. De locatie Maatweg biedt een vriendelijke en veilige omgeving, een omgeving die bij ons past. Er is meer ruimte voor het realiseren van een aantrekkelijke, en uitnodigende accommodatie. De toegevoegde waarde voor het gebied is groter. Er is een betere aansluiting bij de Eem en een pad langs het water en de huidige en toekomstige mogelijkheden voor de bestaande insteekhaven blijven gehandhaafd.

Algemene gegevens
Het botenhuis is op de begane grond gelegen en de clubhuizen, restauratieve en evt. andere voorzieningen en terrassen er bovenop.
Vloeroppervlak roeivereniging bij 800 leden 2170 m2
Vloeroppervlak reddingsbrigade bij 300 leden 340 m2
Vloeroppervlak waterlijn bij 10 vrijwilligers 160 m2
Totaal 2670 m2
Terreinoppervlak bebouwd 2000 m2
Terreinoppervlak onbebouwd 1500 m2
Vlonders op wateroppervlak en terrassen 1500 m2
Totaal terreinoppervlak 5000 m2

Terreingebruik / efficiëntie
Het terrein kent een grote mate van efficiënt ruimtegebruik: Het zwaartepunt van Roeivereniging Hemus ligt in de avonden en het hele jaar door de weekendochtenden. De groep midweekroeiers (jeugd en ouderen) neemt daarbij wel toe. Waterlijn gebruikt haar onderhoudswerkplaats in de winterperiode, geconcentreerd op weekdagen. De ARB verzorgt EHBO en instructie gedurende het schooljaar. Het varend redden vindt voornamelijk plaats in het weekend.

Referentiebeeld
Het referentiebeeld toont een luchtig en transparant gebouw in hout en glas dat zich goed voegt in een natuurlijke omgeving. De gebogen vorm, het gelamineerde hout en de stalen verbindingen vormen verwijzingen naar de boten die hier hun thuishaven vinden. De transparante vormgeving biedt een uitnodigende waterentree van de stad.

Ons verzoek
Hemus, Waterlijn en ARB presenteren deze plannen met trots. Elke inrichtingsvariant biedt in onze ogen perspectief. Delen uit de verschillende varianten zijn uitwisselbaar, zodat er ruime mogelijkheden zijn om het 'sterkste plan' te laten groeien. Ziet u de plannen ook in dat perspectief. Belangrijkste is echter dat we samenwerken en dat we samen zoeken naar een nieuwe accommodatie. Uw steun hebben we daarbij nodig. We geven u graag een aantal argumenten:
Kwaliteitstoevoeging aan het gebied Maatweg
Mogelijkheden om ecologisch een echt bijzonder gebied te maken
ARB, Hemus en Waterlijn zijn vitale waterpartijen, u biedt hen voor de toekomst de noodzakelijke sprong vooruit, voor de huidige situatie helpt u 700 watersporters uit de brand
De accommodatie biedt een duurzame toevoeging aan het sportprofiel van de stad
Door dit initiatief ontstaat een interessante wisselwerking van sport, recreatie en toerisme, maar ook van jong en oud
Kortom: Amersfoort komt door dit initiatief op de kaart

 
Water kouder dan 15 graden?
Als je omslaat dreigt koude-shock en onderkoeling. Denk na over de risico's. Lees de aanbevelingen!
Wind en temperatuur
Weergegevens 7 juni 03:16
Wind­waarschuwing IJsselmeer van het KNMI: geen
Temperatuur bij Hemus:
Lucht 12,3° Water 17,2°
Rood licht = algeheel roeiverbod
Oranje licht = roeien toegestaan tot de hoogspanningslijnen als er bij Hemus geen golfslag is
Veiligheid
Lees hier wanneer er een vaarverbod is.
  • windwaarschuwing 8 of meer voor KNMI-regio IJsselmeer
  • bij windwaarschuwing 7: roeien toegestaan tot hoogspanningslijn als er geen golfslag is bij Hemus
  • temperatuur bij de loods 0 graden of lager
  • drijfijs, hoe weinig ook
  • dichte mist
  • onweer
  • van zonsondergang tot zonsopgang
In al deze gevallen is er een vaarverbod, ook als er geen bordje hangt, en ook als het stoplicht niet brandt.
Verder: alleen roeien als je dat na kennis genomen te hebben van de Checklist Veilig Roeien zelf verantwoord vindt.
Fel-oranje of fel-gele kleding is verplicht voor stuur/slag en boeg.
Omgeslagen? Ga zo snel mogelijk naar de kant. Gebruik de boot evt. als drijflichaam. Soms kun je inklimmen, leer hoe je in de boot moet klimmen.
Lees ook de veiligheidsinformatie van de KNRB.
Neem in de boot altijd een mobieltje mee met daarin Hemus (033 466 9860), clubhuis Baarn (035 541 3216) en brandweer (033 469 4000).
Bij echte nood - onderkoeling, verwondingen en erger: 112 bellen.

Onveilige situatie?
Laat het ons weten: veiligheid@hemus.nl.
Trek je het gebeuren je persoonlijk aan, mail dan aan de vertrouwenscontactpersoon.
Onweer(swaarschuwing)?
Bij onweer of dreigend onweer geldt altijd een algeheel roeiverbod. Houd hiervoor zelf de verwachting in de gaten.
Drukte op het water
Blijf ver van gemotoriseerde scheepvaart af. Rondmaken, stilliggen alleen op veilige plekken, dus niet in bochten e.d. Hou goed stuurboordwal. Anticipeer!
Let altijd op: op pontons, werkschepen en vrachtvaarders. Kijk vaak om!
Bij Hemus geldt een algeheel parkeerverbod.
Webcam
Het weer
1 buienradar
2 meer weer hier
Facegram
Hemus is actief op facebook en op instagram, en heeft een instagramspecial van de jeugd.
KNRB-cursussen
De KNRB biedt opleidingen tot roei-instructeur. Wil je meedoen, meld je dan aan bij roeischool@hemus.nl. Als je minstens twee jaar instructie gaat geven, betaalt Hemus je cursusgeld.